Venezia, Murano og Burano. Ubeskrivelig nydelig!

Dag to i Venezia: Vi våknet etter en deilig natt søvn og spiste en passelig sen frokost. Jeg klarte å våkne så tidlig som syv og meditere mens han lå og sov. Det føles godt å få til meditasjon selv på reise, noe som er enklest å utføre når den andre for eksempel sover. Nå følte jeg for å putte inn et blunkefjes her. Emoji har tatt over ordene våre. Det skremmer meg litt.

Vi tok med oss bagasjen fra hotellet og til første buss-stopp (merk: båtbuss). Regnet litt på pris og fant raskt ut at det var nesten like billig med en privat taxi (merk: båt-taxi). Valget var veldig riktig. På vei i båten fikk vi utsikt og oversikt. Fantastisk å se hvordan denne byen bare lever på vann! Jeg prøvde å fange utsikten mens vi kjørte i de store kanalene og kunne se inn til de mindre gatene (kanalene) mellom bygningene.

Vi betalte 60 Euro for taxien fra den ene siden av øya og ned til San Marco, som er litt sentrum av det hele. Her var det mange flere turister enn på nord-siden som vi tilbragte første natten, men det er kult å oppleve begge deler.

I gatene rundt her finnes alt det svindyre som gjør at du ønsker at du var millionær og kunne handle fritt på Gucci og alle de andre svindyre designer-shoppene. Jeg personlig blir litt uvel om jeg begynner å titte, for da får jeg så klart lyst på noe som jeg overhodet ikke har bruk for, da jeg har overlevd så lenge uten.

Vi tok inn på hotellet for å legge fra oss bagasjen. Natten hotell ble Hotel Dell´Opera Venezia. Så dro vi på en restaurant for å spise lunsj. Vi fant en liten skatt. Du finnes sted og adresse på bildet ved maten under. De hadde egentlig ikke vegansk mat, men retten jeg fikk servert var helt fantastisk!

Derfra gikk vi ned til båtbussene og fant første rute til Murano, hvor vi tilbrakte halvannen time før vi tok oss videre til Burano. Vi kjøpte oss dagspass til båtbussene, som koster 20 euro per person. Anbefales. Det var deilig å vite at vi kunne busse rundt hvor vi ville, når vi ville. Båtbussene går hele tiden så man trenger ikke stresse for å rekke noe som helst. Det er ikke lenge til neste.

På Murano, som er en øy veldig nært, var det stille. Folk gikk litt rundt, men generelt rolig. Behagelig. Hit tok det 20 minutter med båt. Reisen videre tok cirka en halvtime.

Vel fremme på Burano gikk vi av på et stopp før alle andre. Vi var først av båten, så vi skjønte det ikke helt, men så var det nok som vinket hvilken retning vi skulle gå. Det var helt fantastisk å gå av der vi gjorde. Stille og før alle turist-atraksjoner. Noe jeg generelt vil anbefale. Gå vekk fra folkemengder slik at du opplever steder som de egentlig er. Vi har holdt oss i sidegater og rundt, og føler vi får så mye mer igjen for å se stedene som ikke er stappfulle av turister. Vi skal jo ikke kjøpe masse suvenirer uansett. Målet er å kose oss maksimalt i en annen kultur.

Burano hadde hus i alle farger. Det var nydelig. Vi gikk rundt og tok innover oss hvor fantastisk det faktisk er, før vi reiste hjemover på kvelden. Vel hjemme var det ubeskrivelig med en dusj. Skiftet og gikk ut på en finere restaurant og spiste. Vi koser oss maks og jeg kjenner hvordan det er et perfekt sted å være på en romantisk ferie.

Nå har vi igjen spist frokost og skal videre. Planen er å reise til flyplassen og leie en bil, så kjøre til Gardasjøen. Så får vi se om det ender slik. Jeg nyter alt, uansett hva vi gjør.