Må man telle kalorier for å bli fit?

Nå som jeg har kastet meg på dette «komme i form kjapt»-prosjektet, er det mange som vil vite hvor mange kalorier og hvilken mengde jeg spiser av ditt og datt. Hvis man har et eksakt resultat man ønsker, og har peiling på hva man driver med, så er det så klart mulig å gjøre dette. Anbefaler jeg dere å gjøre det?

wp-1460368606895.jpg

Dette var maten min i går ettermiddag. Kylling og grønnsaker, med litt saus. Soyasaus er ikke så ille å bruke, men dressinger ville jeg holdt meg unna. Det er å ha null kontroll på fett-inntaket i grunn. Jeg har så vidt fortalt dere hvordan jeg kommer til å spise, men jeg nevnte også at jeg ikke teller noe kalorier akkurat nå. Og jeg er faktisk i stand til å gjøre det uten å bli koko. Å anbefale noen jeg ikke aner hver er, å gjøre det, blir for dumt.

Jeg vet ikke hvordan du fungerer i hue ditt, og jeg vil absolutt ikke at du skal bli ko-ko. Man må tåle fett og nedturer om man skal holde på med sånne dietter. For denne gang gjør jeg faktisk ikke det. Jeg spiser protein og fett fra morgen og utover. Mye fett? Nei. Jeg spiser for eksempel mange egg til frokost. Eller som i dag, Cottage Cheese med en scoop proteinpulver.

Jentene i Teamjegliker lærer veldig mye om kosthold på reisen sin. Når man teller kalorier lærer man mye, fordi vi som oftest ikke vet forskjellen mellom karbo, fett og protein. Utrolig nok. Vi burde hatt mye mer om dette i skolen på videregående, mener jeg. Vi blir som sagt det vi spiser. Ingen spøk det der. Og det handler ikke om å være fanatisk, det handler faktisk om å ta vare på livet vi har fått tildelt. Jentene i teamet er uansett i et team hvor man har litt mer kontroll på  hva som skjer, enn om jeg skulle anbefalt gud og hvermann til å gjøre det samme.

Dessuten er det ikke relevant for deg, hvordan mengden min er. Vi er ulike og kroppen vår er ikke det samme. Derfor er disse tipsene bedre enn å starte på kaloritelling om du ikke kan noe om det.

Karbohydrater til kvelds?

Dere lurer på hvorfor jeg gjør dette. Fra tidligere undersøkelser noen år tilbake, har vi jo hørt om dette. Det at vi ikke skal spise karbo sent. Men sannheten er at det ikke spiller noen rolle når du spiser hva. Det som teller er hva du putter i deg fra du står opp til du legger deg. Antall kalorier og fordelingen mellom dem, så klart.

Antallet trenger du igjen ikke å bry deg om, hvis du spiser rent og sørger for å ikke sulte. Grunnen til karbo til kvelds, er nemlig at du sover bedre. Tryptofan i kombinasjon med karbohydrater, gjør det lettere å sovne. Tryptofanet gjør deg avslappet, mens karbohydratene stimulerer til insulinutskillelse. Havre inneholder søvnhormonet melatonin og tryptofan, en aminosyre du trenger for å produsere melatonin selv. Melatonin er kroppens søvnhormon.

Eksempel: Datteren min på seks år ville ikke sove i går kveld. Hun var overtrøtt, det er lyst ute og det var umulig å tvinge henne til å bare sovne uten videre. Jeg kokte opp litt havregryn og krydret med kanel. Mens hun spiste dette ble lokkene tunge og hun sovnet et par minutter etter den siste skjeen. Funker hver gang.

Bonus: Når du holder deg unna karbo tidligere på dagen, unngår du suget for det i de kommende timene. Karbo er ofte mange kalorier i liten mengde, som gjør at du spiser mer for å bli mett, kontra å spise mye annet og ha samme kalori-inntak. Så har du god og dårlig karbo, litt som karma. Det er jo sukker og gir deg også søtsug.

Hvis jeg skal anbefale deg: 

Spise deg mett, hele dagen, men på ren mat. Når du spiser mye, øker du forbrenningen din. Og når du spiser ren mat, forsvinner fett på samme tid. I tillegg til dette er det fint at du er aktiv. Om du løper, sykler, hopper, trener styrke eller går uendelig lange turer i marka, spiller ikke så mye rolle. Men styrketrening er bra om du vil forme kroppen. La oss si at maten gjør all jobben, mens treninga bare sier fra hvor man skal legge musklene.


Det er i alle fall slik det er til nå. I dag er det akkurat to uker til jeg reiser. Jeg har spist Cottage Cheese med en scoop protein. Så har jeg drukket en Styrk Kakao (suverent å gi som sjokolademelk til barn, forresten), og to pakker med kyllingpålegg etter trening. Nå sitter jeg på Waynes Coffee og drikker en is-latte (skulle nok ikke vært en latte) og en Cola Ziro.

Målet er sommerkroppen, ikke fitnesskroppen. Bare sånn, hvis du lurte.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *