Kom igjen, kroppen, kom igjen

Etter å ha bare ha ligget, eller subbet beina etter meg inne i leiligheten i over to uker, er det tungt å komme i gang med kroppen. I tillegg har jeg en rygg som ikke har fungert i år. Takket være en fantastisk mann ved navn Daniel, på Lørenklinikken, har ryggen min begynt å fungere igjen. Og når jeg anbefaler denne klinikken, gjør jeg det med hele mitt hjerte. Først gikk jeg tre ganger til Akutt Kiropraktikk i Vika, hvor jeg ikke følte at jeg fikk hjelp, forklaring eller fremgang. Jeg ble brukt fem minutter på og ble bedt om å komme tilbake. Følte bare at jeg la igjen masse penger på ingenting. Etter sterk anbefalning fra min kjære Spezy ringte jeg Daniel. På Lørenklinikken ble jeg tatt i mot av spreke, oppegående mennesker. Daniel forklarte meg i detaljer hva som hadde skjedd i ryggen min og viste meg på en ryggmarg-modell hva som foregikk. Han gjorde en full undersøkelse og jeg følte at jeg ble tatt vare på og forstod hva vi holdt på med i behandlingene. Når jeg skal dit i morgen har jeg klart meg i en uke uten han, kun med oppfølging i form av trening. Jeg startet med oppfølgning annenhver dag. Krister som trener meg samarbeider mye med Daniel (noe jeg ikke visste) og det bekreftet bare at de begge to er dyktige i faget sitt. I dag hadde jeg min andre økt. Den første var på fredag. Trening uten vekter og støl i flere dager. I dag kjørte vi på med vekter og det var en utslitt Anette som forlot lokalene på Condis, Økern. Så, all trening vi har gjort hittil har ekstra fokus på å bygge opp ryggen min. Korsryggen. En ting er jo at jeg er dyster om dagen, men det blir på ingen måte beste av å ha en ødelagt rygg. Det lille jeg har smakt av endorfiner har gitt meg treningslysten tilbake igjen. Trening er noe jeg kan ha kontroll på i forhold til veldig mye annet. Over ser dere en del av et sett på tre øvelser vi gjorde til sist i dag. VI har gjort noen lettere øvelser som går på kjerne før dette. Jeg innser i skrivende stund at det er umulig å forklare de øvelsene uten bilder. Men det jeg har, skal jeg forklare! Sideplanken. Wallsquats/knebøy med ball i ryggen. Superøvelse for deg som ønsker å belaste bein- og setemuskulatur tungt, uten å utsette ryggen for unødvendig risiko. Setemuskulaturen føres inn under ballen, mot veggen. Skuldrene presses tilbake og stabiliserer overkroppen i en posisjon hvor ryggen følger ballens kurve og all kraft genereres i bein og sete. Core Pushups på bosuball (ustabilt underlag). Fokus på stabil midje og rett korsrygg med god aktivitet i kjernemuskulaturen. Ingen svai (lordose), lave skuldre, rolige og kontrollerte bevegelser. Øvelsen trener stabiliserende muskulatur i mageområdet slik at korseyggen avlastes samtidig som bryst, skuldre, triceps styrkes. Jeg får hjelp av Krister til å aktivere kjernemuskulaturen med hyppige og moderate slag som stimulerer støttemuskulatur og avlaster skjelett og ledd. Liggende hantelroing på benk. Fokus på samlede og stabile skulderblader. Lave skuldre med mest mulig avspent øvre del av trapezius. Øvelsen aktiverer både støttemuskulatur og de store ryggmusklene øvre del. Så fikk dere litt innput. Jeg var forresten på min andre dag i praksis i dag. Det er godt å gjøre tenke på noe annet enn meg selv til en forandring. I morgen skal jeg tilbake til kirorpraktor. Så er det praksis og etterpå skal Tina Odine på sin første dansetime! Derfra drar vi hjem til pappaen hennes for å spise middag. I morgen blir en fin dag tenker jeg. Og i morgen kveld blir det tilbake til den trygge, gode leiligheten og slappe av igjen. Det gleder jeg meg og til! Dagene mine er veldig sminkefrie og det føles godt å gjemme seg litt bort i meg selv. God natt.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *