Føler du deg litt deppa for tiden?

Denne vinteren har vært litt lengre enn vanlig, eller hva? Har du følt dager som er så tunge at du så vidt kommer deg opp av senga? Det har jeg. Jeg begynte å savne meg selv, spesielt rett før påske, og nå etter påsken. I påsken tror jeg rett og slett at jeg bare stoppet tiden.

Og jøss, jeg spiste. Virkelig mye. Har gått opp seks kilo på to måneder. Det er ikke muskler. Og jeg har ingen vekt hjemme. Det er ikke krise, jeg klarer å bli lettere igjen, men det føles ikke bra. Jeg føler meg seig, har slitt med å våkne på morgenen selv om jeg har sovet lenge. Kjent at motivasjonen min demrer og at smilet jeg pleier bære, rett og slett er fraværende.

Det er så lett å granske seg selv. Hvorfor? Hva gjorde at jeg havnet der, og så videre. For min del var det også ryggen. Ryggen fikk meg vekk fra trening, selv om det er trening som hjelper ryggen. Ikke Paralgin Forte. Det er bare en hasteløsning, som jeg tok meg til da det var mye jobb i slutten av dette kullet (teamjegliker) som nå er ferdig. Men det hjelper ikke å bruke tid og energi på det å tenke på hva som gjorde det.

Det som regel ikke bare en faktor, men mange. Å akseptere situasjonen slik den er, gjør det enklere å forandre den. Ja, det er litt mørkere om dagen. Ja, jeg sliter med å våkne. Ja, jeg sliter med motivasjonen. Ok, greit. Så har jeg tatt et lite aksept-møte med meg selv og kan ta situasjonen herfra. Hvordan føler jeg meg, og hvordan ønsker jeg å føle meg?

Jeg ønsker å være glad. Hva skal til for å være glad? Jeg må gjøre ting som får meg til å være glad. Å spise sunt er jo første prioritet. Når jeg spiser sunn føler jeg meg bra og lett til sinns. Når jeg spiser dårlig blir jeg tung og seig. Det føles ikke godt. Når jeg spiser rent får jeg lyst å trene, og når jeg trener får jeg lyst å spise rent.

Vitaminer. Vann. Kosten. Alt henger sammen. Kosthold og bevegelse. Jeg skjønte at jeg måtte ta grep da trusene mine begynte å bli for stramme. Liker meg selv lett til fot, selv om jeg tåler å legge på meg uten at jeg psyker ut. Derfor tar jeg grep. Jeg startet i dag. 20 minutter på sykkel, deretter en skikkelig tøye-økt som satte fart på ting. Jeg spiste så en lunsj før jeg hadde en PT-time på beina. Ja, selv en PT kan trenge en PT i blant.

Jeg forlot Optimal Trening på Bislett med et smil og gelébein. Det regnet og jeg gikk opp Bogstadveien og gliste like mye. Til fots selv om jeg kunne hoppet på trikken. Jeg valgte den våte veien. Grå himmel og regn. Ingenting kunne stoppe smilet mitt og jeg kjente en kribling i magen. Så opp, fikk regnet i fjeset og tenkte som så:

– Hei, Anette. Velkommen hjem. Jeg visste du var der inne et sted! 

Det er faktisk litt vanskelig å huske at ting blir bra igjen, når det er ille. Selv jeg, med så mange verktøy som jeg har, kan oppleve det å være låst i hodet, selv om jeg kan koden tilbake. Man glemmer at man har vært der før og tror det er første gang, og at det aldri går over. Men straks du blir bevisst, og tar et valg, så går det over.

Men husk: Du må alltid forandre noe for å få en endring.

Ting blir ikke bedre av seg selv om du ikke gjør noe. Og når det kommer til psyken er det så sykt viktig å huske at mat og trening er koblet til oss. Det er oss. Du er hva du spiser. Spiser du dritt, så føler du deg som dritt. La blodet sirkulere og slipp endorfiner fram. Heng deg på meg om du vil. Jeg skal prøve å inspirere litt via Snapchat i tiden som kommer. (@tingjegliker)

T-skjorte HER. Bukse HER. Sko fra Din Sko. (annonselenker)

Buksen er faktisk mye finere enn den ser ut på dette bildet, så klikk deg inn på linken og se den. Stoffet er upåklagelig. At min var litt krøllete her er fordi den hadde ligget i en pose litt for lenge. Stoppet meg ikke fra å bruke den. 🙂 Bildet er fra lunsj i går med Thomas Kuni. Se link til bloggen hans i fotokred. Fantastisk gutt som jeg har møtt så lite som tre ganger, men likevel delt enormt mye med da vi begge møttes på Eckhart Tolle retreat i fjor!

Foto: Veganmannen

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *