Ny alder, nye regler!

Jeg har nok vært en av de strenge når det kommer til hva som får være av leker. Da jeg en gang for lenge siden ga vekk to tredjedeler av soverommet hennes, forstod jeg hvor viktig det er for hennes fantasi å ikke ha for mye. Nå vet jeg dog at det finnes barn der ute som ikke har noe, og at min datter fremdeles har mer enn det.

wp-1462342898954.jpg

Det har skjedd mye det siste året. Den lille jentungen som jeg ikke hadde sluppet ut av baby-synet, begynte på skole. Hun skulle bil stor. I løpet av dette året har det endret seg mye. Lek og interesser er ikke som før. Det er mer interesse for småting og hemmeligheter.

Nå er ikke jeg den som alltid bryter inn i lek selv om noe muffins foregår, så jeg får kanskje noen ekstra smeller grunnet det. Som at hun og stesøsteren har vært utenfor blokka og malt med akryl på veggen der. Som at det er maling på gulvet på soverommet og neglelakk på vinduskarmen. En eller annen gang hadde hun fått en vill idé om at hun kunne lime et viskelær på vinduskarmen ved hjelp av knall rosa neglelakk.

Såe . . .

De som kjenner meg best vet at jeg kan være fanatisk når det kommer til å ha det ryddig og organisert. Jeg var klin kokkos før jeg fikk barn, men skjønte etter hvert at jeg måtte slippe noe av kontrollen. Til en viss grad.

I går hadde jeg fått nok av at rydding på rommet ble til å stuve vegg hva som helst, hvor som helst. Null system. Og det er det ingen poeng i. Hun visste ikke selv hvor noe var, og jeg pleier organisere greit på ryddedager som dette.

Jeg tømte alt utover og kastet en hel del som ikke hørte til noe som helst.

Regler:

  1. En kategori leker kan lekes med, men det skal ryddes opp før man tar frem noe annet. Det betyr at hun ikke kan rote med dukker og deretter starte og male eller tegne før hun har ryddet opp.
  2. Alle malesaker er i mamma sitt skap, de får ikke taes frem uten at jeg gjør det.
  3. Samlingen med Kinder-egg-leker er i kjøkkenskapet som det var før. Nå får de kun lekes med en sjelden gang når man spør og sitter ved kjøkkenbordet. (Jeg samlet på disse fra jeg var gravid og sparte dem til hun ble stor nok.)
  4. Hvis jeg ser at det er malt på noe som helst på soverommet, eller tegnet på, forsvinner dukkehuset. Da tar jeg hele dukkehuset tross gråting eller trygling, og kaster det ut (gir det bort). Da mener jeg vegger, dørkarmer og så videre.

Hun er stor nok til å få konsekvenser, og rampestreker er ikke lenger uskyldig. Nå vet hun hva hun holder på med. Hun er også fullstendig klar over at hun gjør ting hun ikke skal til tider.

På rommet har hun noen bøker og tegnesaker. Hun har barbiehuset, med alt av klær og dukker ryddet inn der. Så har hun dukkevogn, dukkeseng, dukker og dukkeklær. Tre kategorier. Dukker, lese- og tegnesaker, uteleker. Vi fjernet all lego og alt av småting. Samt ark og papirer hun har halveis tegnet på. Noen få tar jeg vare på i en egen kasse på kjøkkenet.

Så fikk hun et stativ inn for å henge kjoler på. Det var stas.

20160504_082611.jpg

Plager meg så klart at jeg tok dette bildet før jeg hadde lagt på og reid opp senga hennes, men sånn er det. Hun har også klatrestativet til katten inne på sitt rom, da hun har det største rommet i huset og katten trives der inne.

wp-1462343066500.jpg

Den hvite kurven der faktisk tom. Drumdrill! Øverst i hyllen er det sånt pyntegreier til hår og litt forskjellig. Og bamsene teller jeg ikke som en kategori. Alle barn har bamser. Det er nok tre stykker der vi kan gi vekk, men hun pleier selv å ta med det hun ikke er mest glad i når vi besøker andre barn.

Ellers er det bamser hun liker å ha når hun skal sove. Det er alt fra en til fire. Det lille bildet på veggen av Ole Brumm, malte jeg da jeg gikk gravid på overtid. Jeg måtte sysselsette meg med noe.

Også kan jeg ikke gå fra dette innlegget uten å gi litt kred til kjæresten min, som faktisk hjalp oss med alt. For en følelse? Å ha hjelp til noe sånt. Det er så uvant at jeg virkelig føler jeg må opp tidlig for å lage matpakker til ham hver eneste dag han skal på jobb.


I dag har jeg planer om å rydde vekk alt av vintertøy og klær. Jeg har en mann i hus mer enn 50% av tiden, og det tar plass. Jeg kan ikke fordra å ha det overfylt rundt meg. Dessuten er det vel en større sjans for at han hjelper meg med boden om han faktisk ser den. Ja, jeg vil bygge den ferdig til en super-garderobe!

Ellers er jeg på vegetar-diett i dag. Tester litt. Skriver om det i morgen tidlig 06.00! Sjekk flere barnerom-innlegg under her, eller andre barnetips i denne kategorien. Mye gamle innlegg der vel og merke!

9 kommentarer

  1. Michelle

    Det er så godt å lese om et sundt forhold til mengden leker barn skal ha. Jeg har ikke barn selv per dags dato – men har alltid tenkt at det er mange barn jeg kjenner som har mer enn en leketøysbutikk – og det må da være alt for mye for barna til å forholde seg til. 🙂

  2. Himmel og hav så streng du er… Kan jo ikke kaste ut ting eller gi vekk barnas leker uten at de får medbestemmelse når de er så store som din datter.. De har jo også et forhold til ting, og minner knyttet til lekene. Kanskje de ønsker å spare noe til sine barn. Og alt for mange krav og rydding etter hver lek hemmer kreativiteten.

    1. tingjegliker

      Hei, Maria. Til opplysning var hun med på det hele og jeg har jeg har ikke kastet noe bak hennes rygg.

  3. Hei
    Så fint rom. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt «pulten»

    1. tingjegliker

      Hei, Marthe. Den er kjøpt på http://lekmer.no 🙂

  4. Hei!
    Som førskolelærer roper jeg HURRA når jeg leser sånne innlegg som dette! Som du selv skriver så er hun så stor at hun vet hva hun gjør og hva hun har lov til. Barn trenger konsekvenser og rammer for å være trygge – og jeg ser daglig hvor stressende det kan bli for de når de voksne svikter i konsekvenstanken. På min avdeling med barn fra 1-3 år jobber vi utifra samme regelsett som du har satt opp her; leker skal ryddes vekk før det finnes frem nye. Jeg tar også bort noen leker i perioder så de skal «oppdage» nye lekemuligheter. Mange vil nok si at det er tidlig og at det vil være vanskelig for barna, men jeg påstår det motsatte. Barna lærer å leke med andre ting enn det de kanskje leker med hjemme og de utvikler en lekekompetanse som er gunstig senere i livet. De lærer å sortere og kategorisere, koble konkret leke med bildet på kassen og, ikke minst, de lærer å rydde opp etter seg! Jeg har aldri hatt barn på min avdeling som har fått problemer pga dette, men jeg har venninner som sliter med å måtte rydde hele huset når barna har lagt seg… Samtidig ser jeg selvsagt gjennom fingrene med de minste barna som har nok med å være borte fra mamma og pappa og som må finne tryggheten i hverdagen. Ryddingen kommer da langt bak i rekken, men de bidrar likevel da det tar fokus bort fra savnet en liten stund 🙂 Så til hun som kommenterte like over meg her; barn har aldri tatt skade av å ha færre leker – de vinner på det. Kreativiteten hemmes heller ikke av å måtte rydde etter å ha lekt med noe – rot i rommet skaper rot i hodet hos barna! Barn som går i 1.klasse har gjerne knyttet seg til noen leker, men jeg velger å tro at foreldre vet godt om dette og ikke kaster ut akkurat de lekene. Ha litt tro på mammaen her!

    Jeg heier på deg, Anette! Du gjør et godt arbeid her for både deg selv og datteren din. Dere kan bare vinne på dette!!!

    1. tingjegliker

      Tusen takk, Linda 🙂

  5. Kor er skrivebordet fra?:-(

    1. tingjegliker

      Hei, Tiril. Det er fra http://lekmer.no 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *